1. Inleiding
Een blog bestaat uit een serie berichten die een bron in de loop van de tijd publiceert over meestal een bepaald thema. De bron kan iemand zijn die schrijft, fotografeert of video’s maakt, of dat soort dingen combineert. Maar de bron kan ook een organisatie zijn zoals een bedrijf of vereniging. In het geheel van berichten zit een volgorde van publiceren.
Dit artikel gaat over het maken en publiceren van een digitaal blog op een Joomla-website (vanaf Joomla-versie 4).
2. De structuur en opzet van een blog in Joomla
Elk bericht is een artikel in Joomla.
Die blogartikelen worden geclusterd in een aangemaakte en benoemde categorie.
Er is een overzichtspagina die alle of een deel van alle berichten laat zien. De plek van die pagina en dus dat overzicht wordt bepaald door 1) een menu-item aan te maken van het menu item type artikel --> categorie blog en 2) de al aangemaakte categorie te selecteren (allebei onder de tab Details).
Je kunt in de overzichtspagina alle te tonen berichten in zijn geheel laten zien. Vaak is dat niet praktisch.
Om op de overzichtspagina alleen het begin van de te tonen berichten te laten zien kan men alle berichten en dus blogartikelen verdelen in een intro en de rest van een bericht. Dat gebeurt door in de editor tussen het het gewenste introdeel en de rest een Readmore-teken/commando te plaatsen. Het resultaat ziet er dan als volgt uit.
Het plaatje toont ook een deel van de knoppen in de JCE-editor. De voorlaatste is die voor het Readmore-teken. Als je hiervoor kiest dan ziet dat er aan de voorkant als volgt uit.
Als een bericht over afbeeldingen zoals foto's gaat, dan kun je het splitsen van een bericht naar een introdeel dat zichtbaar is op de overzichtspagina en de rest ook anders. Zelf kies ik daarvoor bij een eigen blog over natuurfoto's. Dat gaat dan als volgt:
- plaats bijvoorbeeld een wat kleinere foto als intro afbeelding in het artikel. Dat doe je niet in het gewone contentdeel van het artikel maar bij het vullen (editten) van een artikel onder de tab Afbeeldingen en Links (Images and links). Desgewenst kun je daar ook een onderschrift (Caption) bij zetten. Dat wordt dan ook zichtbaar op de overzichtspagina. In principe kun je het contentdeel voor het Readmore-teken dan leeglaten. De inhoud in het contentdeel van de editor begint dan direct met het Readmore-teken waarna de rest/het tweede deel van het bericht volgt:
- dit moet je combineren met een instelling van het menu item voor de overzichtspagina van het blog. Daarvoor ga je naar de tab Display opties van dit menu item om daar de keuze bij Linked Intro Afbeelding (Linked Intro Image) op Ja/Yes te zetten.
Het resultaat hiervan is dat je op de overzichtspagina als intro van elk bericht een plaatje ziet, en dat als je daarop klikt het resultaat is alsof je op het Readmore-teken klikt. Onderstaand een voorbeeld van zo'n overzicht.
d
3. De koppen (of titels) van pagina's en artikelen
Bij het maken van een menu-optie (menu-item) en een artikel krijgen deze een naam. Zo'n naam is de titel van de menu-optie en het artikel. Het laten zien van de pagina bij de menu-optie met op die pagina het bijbehorende artikel maakt dat beide namen of titels in principe zichtbaar kunnen zijn. Wat zichtbaar is kun je instellen. Als het tonen van beide koppen op Toon staat en niet op Verberg, dan ziet dat er wat vreemd uit, vind ik. Zie het voorbeeld hieronder.
Als de genoemde instellingen na een standaardinstallatie niet zijn gewijzigd dan wordt alleen de kop (titel) van het op een pagina zichtbare artikel getoond, en dat is wat kennelijk wordt beschouwd als het meest gebruikelijk. Met die instellingen werk ik zelf ook.
-
ga naar Systeem > Algemene instellingen > Artikelen > tab Artikelen. De keuze bij Toon titel staan standaard op Toon. Voor veranderen: klik op Verberg;
-
ga naar Systeem > Algemene instellingen > Menu's > tab Paginaweergave. De keuze bij Toon paginakop staat standaard op Nee. Voor veranderen: klik op Ja. Voor de duidelijkheid: de paginakop is wat je bij het aanmaken van een artikel invult bij Titel. Dat is dus de titel (of de naam) van zo'n artikel.
-
bij het aanmaken van een artikel vind je dit onder de tab Opties, dus de keuze om bij Toon titel af te wijken van standaard;
-
bij het aanmaken van een menu-optie vindt je de mogelijkheid om af te wijken van standaard onder de tab Paginaweergave bij de keuze voor Toon paginakop.
4. Het functieblok voor inloggen verwijderen
Na het voorgaande kun je nog allerlei dingen doen om je website aan te passen aan je wensen. Wat bij mij dan altijd bovenaan staat is het verwijderen van het functieblok om als gebruiker aan de voorkant van de website in te loggen. Dat is dsu wat anders dan als beheerder inloggen aan de achterkant voor het bouwen en beheren van je website. Zolang je geen webwinkel opzet met Joomla, of een website voor een vereniging waar gewone of redactieleden eigen bijdragen moeten kunnen toevoegen, of je website met bijvoorbeeld vakantiefoto's alleen toegankelijk wil maken voor familie en vrienden, zolang dat soort dingen niet aan de orde zijn, dan ziet een functieblok voor inloggen aan de voorkant er alleen maar raar uit.
Dit functieblok wordt vanuit de backend geregeld met de module Login Form. Die staat na een standaardinstallatie standaard op actief. Wil je 'm weg hebben dan moet je deze module op inactief zetten. Dat gaat zo: ga in de backend naar Extensies en klik op Modules. Daar zie je deze module staan.toond met e mogelijkheid at ), zal inloggen aan de voorkant niet nodig zijn. Als je op het groene vinkje klikt aan het begin van de regel voor deze module, dan verdwijnt het groene vinkje, wordt de module inactief en wordt dit zichtbaar met een rood bolletje met daarin een kruisje. Aan de voorkant kun je vervolgens zien dat (bij het verversen van de browser; denk zo nodig aan het leeg maken van de cache van je browser; werkt per browser anders) dat het functieblok voor inloggen verdwenen is.
5. Hoe verder en wat je nog meer kunt leren
-
de Home page/pagina die zijdelings al langs kwam invullen en instellen;
-
een horizontaal menu maken (vaak megamenu genoemd en zoals op deze website) in plaats van het standaard verticale menu;
-
meer menu's maken dan standaard het hoofdmenu/Main Menu;
-
een blogpagina maken;
-
de gegevens die nu in de laatste hierboven staande schermafbeelding zichtbaar zijn, zoals 'Geschreven door', onzichtbaar maken;
-
je artikelen verdelen over categorieën, voor meer overzicht bij veel artikelen of om te variëren in de vormgeving door die per categorie te regelen;
-
in je artikelen afbeeldingen toevoegen zoals foto's;
-
een meer uitgebreide editor installeren (JCE Editor in plaats van standaard TinyMCE);
-
wel gaan werken met inloggen voor gebruikers en toegangsrechten voor gebruikers;
-
(op de achtergrond) metagegevens toevoegen aan je inhoud (zodat je inhoud beter gevonden wordt door zoekmachines en dus gebruikers die iets zoeken);
-
een menu maken met meerdere lagen (op deze website twee).